Meie aja väärtusautoriteedid
Projekti eesmärk
Soovime uurimisprojektiga teha nähtavamaks, kuidas tajuvad tänased üliõpilased autoriteetide olemasolu enestes ja oma eakaaslaste puhul, kuidas kujunevad autoriteedid väärtuste osas, milliseid isikuid, institutsioone, valdkondi või infokandjaid peetakse autoriteetseteks ja milline on üldse autoriteetide tähendus muutuvas ajas.
Projekti tulemused
Kuna autoriteetidel on mõju kujundada inimeste mõtteviisi, eetilisi tõekspidamisi ja võime luua ühiskondlikke norme, ei saa sellise mõju olulisust alahinnata ning käesoleva uurimusega saamegi sellele tähelepanu juhtida ja kaasa mõtlema kutsuda. Uurimusest selgus, et vanemate vastajate jaoks on autoriteedid väärtuspõhised, tuginedes vabale valikule ja autoriteedi erinevatele omadustele ehk sisulisele kvaliteedile ning on orienteeritud enesearengule.
Projekti liikmed
Uurimusest selgus, et vanemate vastajate jaoks on autoriteedid väärtuspõhised, tuginedes vabale valikule ja autoriteedi erinevatele omadustele ehk sisulisele kvaliteedile ning on orienteeritud enesearengule. Kuigi väärtusautoriteediks kujunemisel võib mõjuvõimul ja positsioonil olla oma roll, ei ole need peamised kriteeriumid. Seda kinnitasid nii nooremad kui vanemad vastajad, tuues välja, et autoriteediks kujunemist mõjutavad eelkõige kompetentsus, heatahtlikkus, hoolivus ja eeskujuks olemine. Nooremad vastajad tõid lisaks välja, et nende väärtusautoriteedid on hea enesekehtestamise- ning esinemisoskusega, head kuulajad, eetilised, vastutustundlikud, veenvad ja inspireerivad. Vanemad vastajad hindavad autoriteetides töökust, lihtsust, õiglust, järjekindlust ja pühendumust. Käesolev uurimus on avaldanud mõju kõigile uuringu meeskonna liikmetele ja uuringusse kaasatud intervjueeritavatele suunates sügavamalt mõtlema väärtuste ja autoriteetide tähenduse üle ning kutsudes esile eneseanalüüsi. Uurimistulemused näitavad, et inimesed hindavad traditsioonilisi väärtusi ja inimsuhteid. Inimestele on oluline, et sõnad ja teod oleksid kooskõlas. Vaatamata sotsiaalmeedia laialdasele levikule ja lihtsale kättesaadavusele, on kodul ja koolil endiselt keskne roll noorte inimeste väärtuste kujundamisel ning kriitilise mõtlemise arendamisel. Autoetnograafiline analüüs andis uurimusele isikliku ja süvitsi mineva vaatenurga. Osalejate eneserefleksioonidest joonistus välja, et autoriteediks peetakse eelkõige neid, kelle väärtused avalduvad selgelt käitumises, kes on oma põhimõtetes järjekindlad ning kelle eeskuju tekitab usaldust.
Projekti materjalid
- Meie aja väärtusautoriteedid