Vastutustundlike demokraatlike kodanike arendamine ja koostöö

Projekt võimaldab üliõpilastel arendada analüüsivõimet ning saada praktilisi oskusi, toimimaks vastutustundliku demokraatliku kodanikuna. Projekti raames kaasatakse üliõpilasi konkreetsetesse tegevustesse, sealhulgas omavalitsuspäeva kui riikliku tähtpäevaga seoses (kaasatakse nii riigi, kohalike omavalitsuste ja nende liitude kui ka ülikoolide ja teiste institutsioonide esindajaid. Eelnev muutub üha aktuaalsemaks ka seetõttu, et valimistega seoses valimisea piiri küll alandatakse, ent praktikas on osalus (sh valimistel) tagasihoidlik (teadaolevalt on aga 2025 kohalikud valimised, siis Riigikogusse jne).

TLÜ/ÜTI on osaline Euroopa Horisondi programmis DEMOCRAT, milles keskendutakse suuremalt jaolt formaalhariduse 7.-12. klassidele, ehkki oodatud on ka noorsootöötajad jt mitteformaalhariduses noortega töötavad spetsialistid. Projekti peamise sihtrühmana näeme ühiskonnaõpetajaid, loovtööde ja uurimustööde juhendajaid, kindlasti on oodatud ka kõikide teiste ainete õpetajad, kes enda õppetöö raames soovivad aidata kujuneda aktiivsetel vastutustundlikel kodanikel ning adresseerida demokraatia valupunkte.

Väga tähtis on samuti, et riigiteaduste, õiguse, halduse ja ärikorralduse, haridusteaduste ja teiste valdkondade üliõpilased on ise teema arendamist väga oluliseks pidanud. Seejuures on oluliseks peetud ka üliõpilaste osalemist teadmussiirdes; esile on toodud näiteks omavalitsuspäeva kui riikliku tähtpäeva ja platvormi olulisus omavalitsustega seonduvate teemade võrgustikupõhiseks analüüsi läbiviimisel, arutelul ning seisukohtade kujundamisel.

Projekti eesmärk

Projekti eesmärgiks on aidata kaasa üliõpilase võimele:

  1. Mõista kodaniku võimalusi üksikisikuna, kodanikuühiskonnas ja demokraatlikus õigusriigis;
  2. Osaleda kodanikuühiskonna tegevustes demokraatliku kodanikuna, osates tasakaalustada tulemuslikkust, enesetõhusust ja uuenduslikkust;
  3. Konstruktiivselt arutleda, põhjendada ja veenda;
  4. Mõistlikult otsustada, sealhulgas teha kaalutletud valikuid, arvestada eri normatiivseid ja eetilisi vaatenurki, hallata emotsioone ja hinnata teabe usaldusväärsust;
  5. Mõista oma rolli ja vastutust demokraatlikus süsteemis;
  6. Osaleda praktilistes tegevustes, mis seonduvad demokraatliku riigi ja kodanikuühiskonna toimimise ja arenguga.

Projekti täpsemad rõhuasetused keskenduvad eeldatavasti 1-2 võimele ja ülejäänud on toetavas rollis. Rõhuasetused kujundatakse koostöös partneritega ning arvestades üliõpilaste ja õppejõudude eelistusi ja võimalusi.

Projekti liikmed

Õigusteadus (2)
Riigiteadused (2)
Haldus- ja ärikorraldus (1)
Rahvusvahelised suhted (1)
Haldus- ja ärikorraldus (1)
Pedagoogika (1)
Riigiteadused (2)
Õigusteadus (2)
Politoloogia (1)
Õigusteadus (2)
Haldus- ja ärikorraldus (2)
Riigiteadused (1)
Õigusteadus (2)
Haldus- ja ärikorraldus (2)
Rahvusvahelised suhted (1)
Riigiteadused (1)

Projekti materjalid