KRIISIST LAHENDUSENI: VÕRGUSTIKU ROLL LASTE JA NOORTE KONTEKSTIS

Käesolevat sajandit on ilmestanud mitmed kriisid, seejuures erinevates valdkondades (nt looduskatastroofid, uued viirused (koroona), pagulasteema, tööjõu- ning ka tööpuudus). Kriisi ulatusest olenemata mõjutab see perekondi. Eriti haavatavad on lapsed, kes sageli ei oska oma hirme isegi sõnastada. Mured omakorda jõuavad ühel või teisel moel kooli, kus õpetaja peab eeskätt pühenduma õppekavale.
Kuidas ära tunda,et lapsel on depression? Kes peaks seda märkama, et lapsele õigeaegselt abi osutada?
Kuidas lahendada kriise, tegemata allahindlust õppetöö akadeemilisele sisule? Appi tuleb võrgustik. Aga see ei teki iseenesest ega üleöö – võrgustikku tuleb kujundada, ning meeskonnatööd tuleb õppida.
Projekti eesmärgiks on analüüsida interdistsiplinaarsete võrgustike olemust ja tööpõhimõtteid – eriti sotsiaalpedagoogika ning lastekaitse valdkonnas. Praktiliselt lahendab iga rühm mõnda tegelikku kriisiaspekti õpilase seisukohalt vaadatuna.
Fookuses on laps, aga projekti sihtrühmaks võivad olla ka professionaalid, kes tegelevad alaealistega. Sellest johtuvalt varieerub ka projekti tulemuste kajastamine: variantideks on Õpetajate Leht, ajakiri Sotsiaaltöö, ja/või operatiivsem kanal.

Projekti eesmärk

Projekti eesmärgiks on analüüsida interdistsiplinaarsete võrgustike olemust ja tööpõhimõtteid – eriti sotsiaalpedagoogika ning lastekaitse valdkonnas.

  • Praktiliselt lahendab iga rühm mõnda tegelikku kriisiaspekti õpilase seisukohalt vaadatuna.
  • Iga episood võib üksikisiku tasandil osutuda ületamatuks kuristikuks, ja/või käivitada allakäigu-spiraali. Ehk siis: lumepallist võib tuleneda laviin.
  • Eesmärgiks on õpetada tulevasi spetsialiste mõistma asjaolu, et sotsiaalteadustes pole olemas pisiasju. Võrgustik peab olema nii tihe (st koostöö piisavalt efektiivne), et kriisi erinevad aspektid saavad alati märgatud ning lahendatud.

Lühidalt on projekti eesmärgiks arendada meeskonnatöö-oskusi kriisi-situatsioonide lahendamise eesmärgil, kus reageerida tuleb kiiresti ning lapse huve arvestavalt.

Projekti käivitamine 2021 talvel on aja- ning asjakohane, kuivõrd mõned kroonakriisi-tulemid on selleks ajaks ilmselt veel lahendamata ja/või isegi süvenenud. 

Juhendaja(d)

MM

Mare Merimaa

mererand@tlu.ee

ML

Mare Leino

eram@tlu.ee

#meeskonnatöö #võrgustik #seadusandlus #sotsiaalpedagoogika #lastekaitse #kriis

Rühma liikmed

K
Kärt
O
Oliver
K
Kerli
M
Mari-Liis
K
Kädu
T
Tatjana
Sotsiaalpedagoogika (2)
Sotsiaalpedagoogika ja lastekaitse (3)
Infoteadus (1)
Grupp 1 Võrgustiku koostöö kitsaskohad koolivahetusel ühe Eesti maakonna näitel

Rühma liikmed

L
Liis
K
Kaisa-Stiina
E
Egelin
M
Manuela
P
Piret
Sotsiaaltöö (3)
Sotsiaalpedagoogika (1)
Grupp 2 Kinnise lasteasutuse teenus

Rühma liikmed

E
Eeva
H
Heigo
V
Veroonika
J
Jelena
K
Karmen
Sotsiaalpedagoogika (2)
Sotsiaaltöö (2)
Õigusteadus (1)
Grupp 3 Depressioon kui kriis laste/noorte elus. Võrgustiku koostöö võimaluste uurimine.

Rühma liikmed

I
Isabel
M
Merlet
C
Christina
G
Gerda
E
Elis Maria
Sotsiaaltöö (2)
Sotsiaalpedagoogika ja lastekaitse (2)
Reklaam ja suhtekorraldus (1)
Grupp 4 Õpilaste toitlustamine eriolukorra tingimustes