Ennatlik ELU — Tulevikepädevus ja selle keskkond

Tulevikepädevus on oskus kasutada kujutlust erinevatest võimalikest tulevikest, hinnata viimaseid praeguse huvides ja teha paremaid otsuseid. Projekti käigus õpime mõtestama, mida tulevikud tähendavad, kuidas see mõjutab meie mõtlemist ja otsustamist ning leiutame viise, kuidas teha see pädevus õppimise või kasutamise huvides kättesaadavaks tänases maailmas.

Projekti eesmärk


Üldiseks eesmärgiks on leida tulevikepädevusele keskkond või rakendus valitud situatsioonides, kus see pädevus on õigustatud või otstarbekas. Viimane tähendab, et keskkond või rakendus peab suutma tulevikepädevuse taset tõsta. Järgnevad etapid aitavad meil eesmärgini jõuda.

  • Projekti läbiviimist soodustame esmalt seminari abil. Viime end kurssi ja loome arusaama tulevikest, tulevike kasutamisest ja õppimisest (eriti oluline on meie enda vastused nende küsimustele, mis võivad erineda tuleviku-uuringute nägemusest) :

•  Kuidas mõista tulevikke ja kujutluse rolli tulevasest praeguste otsuste huvides?

•  Milline on meie seos tulevikega? Millised eeldused loovad meie arusaama sellest, mis tulevik(ud) on?

  • Saame ülevaate tulevike seosest praeguse maailma olukorra ja teadmistega. See ülevaate osa uurib, millistest teemadest, arusaamadest, väärtustest ja teadmistest kasvab välja nõudlus olla tulevikega pädev ja kasvatada seda. Dr Mihkel Kangur annab ülevaate keskkonna teemadel, kus säästev areng ja seos tulevikuga tuleb tähtsalt esile.

•  Kas meie erialadel on mingisugune huvi või nõudlus selle järele, et oskaksime tulevikke paremini kujutleda, ihaldada, hinnata ja planeerida?

•  Kas ja kuidas saame tuleviku huvides lõimida erinevaid teadmisi ja teadusalasid? Millisena neid tulevikke kujutame?

  • Viimane õpitav osa keskenduks tulevikepädevuse senisele arengule alates UNESCO ja Riel Milleri (mitte ainult) pakutud ideedest. Teeme selgeks tulevikepädevuse alused: tulevike kujutlemine, ennatlikud eeldused, tulevike teisiti raamistamine, oleviku kohta küsimuste esitamine.

•  Kas saaksime mõtestada tulevikepädevust ka teisiti? Kas on midagi lisada? Kas tulevikepädevus võib sõltuda suuresti ka teatavast olukorrast?

  • Teeme põhjendatud vaatluse (õpi)situatsioonist ning analüüsime, sh ka situatsiooni osapoolte (nt õpilase või õpetaja) vaatepunktist (juhul kui võimalik). Võimalik on keskenduda mõnele järgnevast:

•  Kuidas vaatlusaluses situatsioonis mõistavad erinevate rollide esindajad oma tegevuste seost tulevikuga? Kuidas nt väärtustavad oma tegevusi seoses viimasega?

•  Kuidas osapoolte arvates isiklik või üldine tulevik mängib rolli nende otsustes seoses situatsiooni sisuga?

•  Kuidas tulevikepädevus võiks muuta vaatlusaluseks olevat situatsiooni?

  • Proovime mõelda ja kujundada vahendi, mis võiks antud situatsiooni puhul otstarbekas olla: nt aidata suurendada kujutlusvõimet, tõsta tulevikele osutavat teadlikkust jne. Vahendi all võime mõelda nii mõttelisi kui ka materiaalseid (sh ruumilisi) vahendeid. Kui meid huvitab tulevikepädevuse keskkond mõnes asutuses, võime näiteks mõelda, kuidas näeks välja tulevikele osutava teadlikkuse tõstmiseks ettenähtud virgestusala. Selles tähtsas faasis on eesmärgiks kavandada, teostada ja tagasisidet saada.

Eesmärk on täidetud, kui ülalolevad tegevused on tehtud ja nende tulemused raporteeritud.

Kaasjuhendaja(d)

MK

Mihkel Kangur

mihkel.kangur@tlu.ee

Rühma liikmed

A
Astrid
K
Keit
P
Pille
D
Diana
C
Carl-Christer
Andragoogika (2)
Sotsiaalpedagoogika ja lastekaitse (1)
Integreeritud tehnoloogiad ja käsitöö (1)
Group 1

Rühma liikmed

V
Viktoria
T
Triin
T
Tuuliki
K
Karin
K
Kristjan
E
Eneli
Andragoogika (2)
Kirjandusteadus (1)
Integreeritud kunst, muusika ja multimeedia (1)
Organisatsioonikäitumine (1)
Sotsiaalpedagoogika ja lastekaitse (1)
Group 2