Poisid ja tüdrukud koolis ja elus: miks poisid koolist välja langevad?
Eelmises uurimisprojektis selgus, et olenemata vanuseastmest on kõik intervjueeritavad kogenud koolis ebavõrdset kohtlemist: tüdrukutelt oodatakse paremaid õpitulemusi, poiste hinnetele ootusi ei seata. Poiste kehv õppeedukus antakse kergemini andeks. Kõrgendatud ootused tüdrukutele väideti olevat ka kodudes, just käitumismustrit, õppeedukust ja olmelisi toiminguid silmas pidades.
Miks on poiste lahkumine haridussüsteemist siiski nii ülekaalukas? Kas on poiste ja tüdrukute erineval kohtlemisel koolipingis (ootused, hoiakud koolile, tegutsemisruum) mingi seos? Millised haridustee pooleli jätmise põhjused on kummagi soo suhtes sarnased ja millised on erinevused? Kuidas suhtutakse noore lähiümbruses sellesse, kas koolist otsustab lahkuda poiss või tüdruk?
The aim of the project
Projektis seatakse eesmärgiks uurida, millisena tajutakse hariduse osatähtsust nii noormeeste kui neidude elu oluliste valikute seas? Kuidas tajuvad noored ise ning noortega tegelevad täiskasvanud põhjusi, miks noormehed katkestavad oma haridustee sagedamini ning miks on sooline ebavõrdsus kärisenud suureks just kõrgkooli tasandil? Milline osakaal on haridustee katkemisel majanduslikel põhjustel? Püüame täpsemalt välja selgitada, kas on erinevates ootustes sugudele ja nende kohtlemises nii kooli kui kodu tasandil (sellele viitavad mitmed uuringud, sh rahvusvahelised, lisaks olnud projektile) mingi seos sellega, et noormehed ei väärtusta haridusteed samaväärselt neidudega, ning milline see on? Ning miks on sooline segregatsioon (neidude suur ülekaal) kujunenud suureks just teatud erialadel nagu humanitaaria ning sotsiaalia? Millist tähendust omavad siin levinud soolised stereotüübid, müüdid ning kasvatuslik taust nii kodus kui koolis? Milliseid väljapääsuteid pakuksid noored ning nende uuritavad fookusgrupid probleemi leevendamiseks?
Project members
ELU projekt "Poisid ja tüdrukud koolis ja elus: miks poisid koolist välja langevad?"
Project materials
- Projekti lõpparuanne